Selasa, 19 Mei 2015

Umrah- Bhg 2

Sambung sedikit  lagi... kalau masih sudi nak baca lah...
untuk info semua gambar hanya dari Samsung Note4 saya ... tiada sebarang DSLR atau compact digital kamera yg dibawa... ada kat tak dibenarkan dan takut hilang pun ya.. hp ni pun masuk sembunyi2... simpan dlm beg selimpang berisi Al-Quran kecil dan yassin...
setakat sminggu lebih di Makkah hanya beberapa kali bag saya di periksa oleh 'polis' wanita nya yang menjaga di pintu masuk Masjidil Haram...
tapi mungkin sekarang dah dibenarkan sebab surprisingly ada yg siap berselfie atau merakam video sendiri ketika bertawaf dan ber saie... hahaa... 

ini signboard keluar dari masjidil haram menuju ke hotel kami...
jauh agak dalam600-700meter berjalan kaki... kalau kat malaysia mesjid dekat pun nak naik kereta...
kat sini walau dalam panas terik kita akan sanggup berjalan selagi mampu in shaa Allah...
setiap langkah itu adalah pahala yang banyak kan...

antara deretan kedai...
di sini...malam hari adalah lebih rancak mereka berniaga kerana agak sejuk..
kebanyakan kedai buka hingga 12tengah malam.. dan banyak juga yang buka 24jam

hahaa..jangan pelik tengah malam makan aiskrim...

antara view ketika saya menunggu solat zuhur...
wanita dilarang bersolat betul2 di hadapan kaabah...
ada kawasan khas utk wanita..tidak agak jauh tapi..macam nilah.. panas.. ketika ini baru jam 11am
usai saya solat dhuha ...membaca quran sambil menunggu zuhur..
dan matahari dah terik ketika ini...
Namun Kuasa Allah swt... takde peluh setitik pun yg menitik... marmar yg kita duduk terasa sejuk dan tidak panas pun.. taktaulah orang lain tapi itu yg saya rasa... 

pandangan di dalam Masjid

ooppsss.... ini bantal busuk anak saya yg kecil Aisyah Karmila...
sebelum berangkat dan ketika mula buat keputusan pada February yang lalu utk menunaikan umrah,
hati dah bercampur baur utk meninggal anak2 dan terutamanya si kecik ni...
semakin dekat semakin risau...dah bayangkan kerinduan yg bakal saya rasa...
rupanya senyap-senyap encik suami masukkan bantal busuk Aisyah di dalam bagasi saya...
hanya ketika sampai di hotel baru saya perasan ada satu bag kecik lain dan didalamnya bantal ini...
apalagi... bila rindu...saya tido peluk bantal ni...huwaaaa....

pandangan dari hadapan hotel saya menginap..tak pasti itu rumah ke apa... ambik jek gambar,..hahaa

Di Jabbal Rahmah ...

di kaki bukit Jabbal Rahmah, tak larat saya nak mendaki walau tak setinggi mana...

Permulaan untuk ibadah Sai'e - dari Bukit Safa
memang dah tak nampak jelas bukitnya sebab dah ditutup dengan bangunan masjid dan diletakkan 
kaca sekeliling sebab taknak jemaah menaiki bukit itu...
well..kita tak kan sangka ada yg seakan memuja dan menganggap bukit ni keramat dan sebagainya
sedangkan tujuannya utk beribadah dan mengenang bagaimana susahnya 
Siti Hajar berlari-lari mencari air untuk anaknya Nabi Ismail saat ditinggalkan oleh
Nabi Ibrahim ketika itu di tanah tandus dan kering atas perintah Allah swt..
dan setelah 7x berlari antara Safa dan Marwah terbitlah Air yg dikenali Air zamzam hingga kini
ditelapak kaki nabi Ismail...
pandangan bukit marwah tapi ketika ini kami bersai'e di bahagian bawah... ini kaki bukitnya..
hari pertama kami bersai'e di bahagian atas dan hanya nampak puncak bukit..

Kaabah waktu malam sangat bercahaya...Subhanallah.... 
setiap malam ke masjid dan mencuba mendekati Hajar Aswad...
ketika ini jam 11am saya mendekati kaabah sedekat ini... saya dapat pegang kaabah...cium kaabah...
dan solat sunat betul2 dihadapan kaabah...ya Allah....sayunya rasa hati...
sangat sedih...:(

di hadapan pintu Kaabah yang dikatakan tempat mustajab doa..
nampak polis di sebelah kiri sekali tu... di bawahnya sebelah kanan beliau adalah Hajar Aswad...
maka di situ selalu penuh jemaah bersesak-sesak kerana nak mencium hajar aswad... 


nanti kita sambung lagi ya...mata masuk habuk....
salam semua...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan